MUTATÓ

minden, ami urbanisztika

Ahogyan Én látom, szubjektíven a Normafáról egy helyi lakos szemével

2014. december 08. 12:12 - DessMarci

Budapest egyik legkedveltebb kirándulóhelye, a Normafa változni készül! Nem először, hisz a Hegyvidék sokszor rákényszerült a történelem során arra, hogy máshogy szolgálja a fővárosiak kikapcsolódását, mint azelőtt. Tájépítész tanulmányaimból kifolyólag ugyan van szakmai véleményem a Normafa – mint városi zöldfelület – átalakításának kérdéséről, de most mégsem szakmai szemmel közelítem meg a témát. Itt lakom. Szeretem a Normafát, a természetet. Magam is űzöm a téli sportokat. 

p41600432.jpg

Távolról (saját fénykép)

A Normafa beruházás 2013 tavaszán került a média fókuszpontjába, ekkor jelentették be, hogy alpesi sí-központot, bob pályát és egyéb grandiózus fejlesztéseket terveznek a Normafára. Vincze P. Márton személyében a projekt kormánybiztost kapott, megszületett a Normafa törvény, mely a területre vonatkozó építési szabályokat lazította fel (a terület kettős védelem alatt áll, egyrészt a Budai Tájvédelmi körzet, másrészt a Natura 2000-es hálózat része). A reakció nem maradt el, a természetvédelmi egyesületek, civil támogatással felhívták a figyelmet a terület érzékenységére és fontosságára, ezzel nyomást gyakorolva a beruházókra és a tervek alakítására.

A Normafa jövőjével kapcsolatban, amit mindenképp szem előtt kell tartania a döntéshozóknak, hogy az aktuális kihívásoknak, elvárásoknak eleget téve a közösség érdekeit szolgálva hozzon döntést. Tény, hogy nehéz kidolgozni egy mindenki számára elfogatható koncepciót, hiszen társadalmunk tökéletesen heterogén, folyamatosan változik a megítélésünk a minket körülvevő világról. A Normafa fejlesztése során gazdasági, természetvédelmi, tájképvédelmi és „felhasználói” érdekek is ütköznek. A modern világ nyelve viszont sajnos a pénz, így a gazdasági érdekek általában előnyt élveznek. Szerencsére mostanra a párbeszéd megindult a helyi lakosok, a politikusok és az egyéb  érdekkörök között.

Remélem a végkifejletkor az elégedettség nagyobb lesz, mint a csalódottság. A kezdeti elképzelések átgondolásával a tervezés jó irányba indult meg, elkezdődtek a széleskörű társadalmi egyeztetések, de még mindig van min javítani.

Számomra a legfontosabb, hogy a Normafán minél több ember megismerhesse a sportokat, a természet szépségeit, remélve, hogy így többen foglalkoznak majd a táj szépségével és a természet védelmével. Engem megnyugtatott, hogy nem lesz alpesi sí-központ, annak ellenére, hogy kisgyerekként másra sem vágytam. A többség belátta, akárhogy is szól a mondás, a hegy nem megy Mohamedhez… Nehéz megmagyarázni miért viseljük el a sok masinát a természetben síelés közben, talán mégis az lehet az oka, hogy a felgyorsult világban kevesen engedhetik meg maguknak, hogy igazán elmerüljenek a téli természet szépségében és több hetet áldozzanak drága idejükből néhány percnyi csúszásért. Félmegoldásként jöttek a felvonók, több emberhez eljutott a sport, de a fénye megkopott. …azt hiszem kicsit elkalandoztam, most a Normafáról van szó…

imag0133.jpg

 Erre nem képes a hóágyú... (saját fénykép)

A Normafa esetében szó sincs „érintetlen természetélményről”, egyszerűen már természetnek is túlzás lenne nevezni egy pár-száz hektáros területet, ami keresztül-kasul van hálózva művi elemekkel. Úgy gondolom, hogy a Normafára igenis ráfér a fejlesztés. helyi lakosként nem érzem úgy, hogy túl van terhelve a terület, sőt, lehangoló tud lenni társaság nélkül ücsörögni az Anna-réti padoknál, mert „a városi embernek jobb dolga is akad”. Változatos rekreációs lehetőségek felcsalogathatják a természet iránt közömbösebbeket is és egy kulturált fogadókörnyezet kialakításával más sem érezné, hogy túl sokan vagyunk kíváncsiak a Normafára. Sose lehetünk elegen kíváncsiak a természetre, akik ismerik az értékeit, azon igyekezzenek, hogy megismertessék azt saját környezetükkel. A természetnek az a legjobb, ha minél többen ismerik, szeretik, törődnek vele.

 Az én véleményem a Normafáról, egy a sok közül. A tájfutók, a teniszezők, a kutyasétáltatók, a nyugdíjasok és a családosok elképzeléseit ugyan úgy figyelembe kell venni, mint a természetvédőkét vagy a beruházókét, de egyik csoportra sem lehet nagyobb súlyt fektetni, mint a másikra.

20131009_normafa_2_13.jpg

A normafa.info honlapon közzétett térkép a tervezett beruházásokról

Számomra az ideális eset az lenne, ha mindenki megtalálná a számítását a Normafán és közel egyenlő figyelmet kapnának a különböző tájhasználati funkciók. Egy alpesi országok gyűrűjében fekvő ország nagyon elégedett és büszke lehet, ha a síelés elégséges feltételeit megteremti fővárosa lankáin.

A síelés mellett a János-hegyen kialakult kerékpáros downhill kultúrára legalább annyira figyelni kéne, mint a síelőkre. Míg a fogaskerekű biciklikapacitását nem ellenőrizték, a napsütéses hétvégéken minden egyes fogaskerekű a kapaszkodókon lógó biciklikkel ment fel a Széchenyi-hegyig reggel 8-tól sötétedésig, márciustól novemberig. Legfrissebb tervek szerint a libegő alatt lesz kialakítva egy extrém kerékpárpálya, remélem a libegő is át lesz alakítva ennek megfelelően. A libegőről amúgy sem szabad megfeledkeznünk. Minimális költséggel, minimális természetpusztítással egy nagyszerű sí-, kerékpáros- és turistafelvonóvá lehet alakítani, már ha olyan „eszement” világban élünk, ahol a minimális költség pozitívum…

Végső tanácsom a beruházóknak, hogy nagyobb alázattal forduljanak a természet felé, a természetvédőknek pedig, hogy ne akarjuk elzárni az embereket a természettől, a csíkos boglárka is csak akkor szép, ha látja valaki…

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mut-mutato.blog.hu/api/trackback/id/tr736960945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaszfej 2014.12.09. 13:51:28

Inkább a nevét kéne megváltoztatni. Annyira kretén ez a normafa elnevezés.

Balt 2014.12.09. 14:15:31

@phaszfej: "A fa arról kapta nevét, hogy a Nemzeti Színház tagjainak igen kedvelt kirándulóhelye volt. A színészek játékszüneti napokon – „norma nap”-okon, amikor vallási okokból tilos volt játszaniuk – ide jártak pihenni, és egy alkalommal, 1840-ben a színház akkor már ismert színésznője, Schodelné Klein Rozália itt elénekelte Bellini Norma című operájának nagyáriáját. Ennek az emlékét őrzi a Normafa elnevezés. Eredetileg Viharbükk volt a fa neve." (wiki)

phaszfej 2014.12.09. 14:24:17

@Balt: Ugye hogy mennyivel szebb? Komédiásokról elnevezni valamit? Ennél már nincs lejjebb.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.12.09. 15:03:11

Ezzel a mondattal mélységesen egyetértek: "Sose lehetünk elegen kíváncsiak a természetre".

De a természetet mégis jobban szeretem egyedül élvezni. Nagyon ritkán járok a Normafához, mert folyton tele van emberekkel. Hát még mennyi lesz, ha jól meg is fejlesztik. Persze annak örülök, ha végre azok is kimozdulnak a tévé elől, akik egyébként nem szoktak, csak én máshova fogok menni. :)

vasútlhíd 2014.12.09. 17:51:37

@phaszfej: A te nikked az aztán valami!

Dr_utcai_arcos 2014.12.09. 17:58:35

Zseniális elképzelések. Síközpont oda, ahol mostanában már szerencsés esetben évente 10 nap síelhető hó van. Még egy igényes fák között vezetett nyári bob pálya az ok.

inuitdog 2014.12.09. 20:36:55

Minden nagyobb látogatottságú zöld területet el akarnak birtokolni és profittermelő tevékenységre akarják használni. A koncepció ugyanaz, mint a Városliget esetében. A cég neve: Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. Semmilyen eszköztől sem riadnak vissza, hogy bebizonyítsák az adott terület elhanyagolt, nem megfelelő a kihasználtsága (anyagilag) és majd ők "megújítják".
Eddig csak annyi valósult meg, hogy amelyik fa nem rendeltetés szerűen állt vagy zavarta a nagyon kifinomult szépérzékét Baán-nak azt egyszerűen kivágatta vagy köcsög fát csinált belőlük. És ezek még nem azok a fák amiket az épületek miatt fognak kivágni.
Komolyan féltem a Városligetet ezektől, így megértem az aggodalmat a Normafáért is.

♔bаtyu♔ 2014.12.09. 20:38:21

Jelenlegi állapotában az egy tragédia, az erdőkben pedig a bringások miatt nem lehet kirándulni. Felőlem azt építenek oda amit akarnak, csak jobb lehet.

♔bаtyu♔ 2014.12.09. 20:42:17

@inuitdog: A Városliget egyszerűen el van kopva. A szokásos rend, felújítják, aztán hagyják lerohadni, karbantartásra őrzésre már egy fillér sem. Azzal együtt simán lehet jobb annál ami most van, ugyanis most szinte semmi nincs ott leszámítva egy kutyafuttatót és egy valószínűleg a maffia kezében lévő bolhapiacot.

Pedig valamikor nagy élet volt ott.

inuitdog 2014.12.09. 21:01:14

A Városligetben egyelőre nincs kutyafuttató, de jól megférnek a kutyások, kisgyerekesek és pihenni vágyók.
A Főkertesek éjt-nappallá téve dolgoznak, hogy a zöld területek gondozottak legyenek, ami egészen addig sikerül is míg nem jön egy nagyobb rendezvény (mangalica vagy kürtös kalács fesztivál). Utána olyan mintha egy balkáni horda tarolta volna le.
Ami a bolhapiacot illeti nem egy külföldi csak ezért jött és kérdezgették, hogy merre kell menni. Ha a tulajdonosa ugyanaz, mint a Pecsa bérlője, akkor igencsak hazai pályán fociznak már most is.

nol.hu/belfold/20140122-varosligeti_haszonberlok-1439579

DessMarci 2014.12.09. 21:08:12

@inuitdog: Teljesen megértem az aggodalmadat! A MUT szintén nagyon félti a városligetet a beépítéstől, természetesen a Normafáért is aggódunk, de ésszerű természeti környezet-fejlesztésre szükség lehet a kérdés nyitva érdemes hagyni.

DessMarci 2014.12.09. 21:09:32

@inuitdog: , a kérdést... bocsi :)

DessMarci 2014.12.09. 21:15:25

@Hujber Tünde: Nagyon szimpatikus hozzáállás! Ezeket a hozzászólásokat jó olvasni! :)

curio1 2014.12.09. 23:31:19

@DessMarci: az amit elmondasz, hogy jo lenne mindenkinek eleget tenni az gyönyörü, csak utópia. ha műtárgyakat viszünk a természetbe akkor ott az meghal. Tudomásul kellene venni, hogy a Normafa nem park. Most ugyan azzá akarják tenni, mert sok pénzköltésnek sok a 10%-a.
Kirándulni kellene járni. Most mindenki kocsival, fogassal busszal fel akar a hegyre menni, hogy mintegy 150 métert kiránduljon.
Miért nem lehet meghagyni a Normafát a gyalogos kirándulóknak. Mert vannak. Ha nem is sokan de vannak.
Persze rendben kellene de főleg tisztán kellene tartani. Ennek nem az a módja, hogy további épitéseket akarunk oda tenni.
Azt sem értem, hogy miért nem a libegő alatt csinálnak egy sipályát: Nem kellene ujabb felvonó, pláne nem nyári bobpálya. Tudomásom szerint a 11. kerületi meg akar halni mert nem használják. Tudom most kell egy másik mert az építési költségből lehet visszapörgetni.
Ez sajnos csak erröl szól.
Most az önkormányzat azt mondja, hogy majd ha ők kezelik akkor lesz rend és tisztaság, mert az eddigi kezelő nem csinált semmit.
Nem találják ki, hogy kinek adta ki kezelésre az önkormányzat a területet. Természetesen az eddigi kezelőnek, hiszen az önkormányzatban semmilyen erre vonatkozó tudás nincs.

DessMarci 2014.12.10. 00:02:00

@curio1: Alapvetően egyetértek, remélem a cikk alapján is egyértelmű ez. A libegőre külön kitértem, a bobpályáról nem írtam részletesebben, de abszurd ötletnek tartom, ahogy azt is, hogy nagyobb összegekkel támogassák a "síéletet". Viszont a bicikliseknek igenis helye van a Normafán, ahogy a Tündér-sziklánál a sziklamászóknak és mindenkinek, aki kulturált körülmények között szeretne kikapcsolódni. Erre a fajta nyitottságra kéne koncentrálni, felhívni a figyelmet arra, hogy a Normafa várja ezeket az embereket. Ezt jó marketinggel és a lehető legminimálisabb kiszolgáló infrastruktúra kiépítésével lehet. (Ne tessék félre érteni, ez lehet egy tűzrakóhely, vagy egy szemetes is, külön foglalkozni kell azzal, hogy milyen mértékű beavatkozás szükséges)

Sandor Akarki 2014.12.10. 00:02:59

Csíkos bogárka: krumplibogár?

MUT - Magyar Urbanisztikai Társaság 2014.12.10. 09:22:04

@♔bаtyu♔: Igaz, hogy a Városliget egy átfogó közparki rehabilitációra szorul, de koránt sincs elkopva: epiteszforum.hu/a-liget-nem-pusztul-70-eve1

DessMarci 2014.12.10. 09:56:12

@Sandor Akarki: A csíkos boglárka egy lepkefaj, melynek egyetlen hazai élőhelye a Normafánál van. Nagyon nagy érték, szigorúan védett. hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C3%ADkos_bogl%C3%A1rka

curio1 2014.12.10. 10:48:34

@DessMarci:
Öszintén szólva a biciklisekkel van egy kis gondom.
Ez pedig a teljes körű fegyelmezetlenség.
Ha az ember elmegy a Tündérsziklához láthatja, hogy a kerékpárok teljesen tönkre tették a sétautat. De ugyanez megfigyelhető a normafa lejtőn, a harangvölgyi ösvényen is. Az évekkel ezelött letett fűfogó dróthálót több helyen kijárták, tönkretették.
A fentiekhez párosul az, hogy a sétautakon gyalogos (gyermekek) feltűnésekor sem csökkentik a sebességet, nagyon sok a baleset.
Akár saját maguk ellen is.
Ha az ember szól akkor a verbális agresszió egy igen erőteljes fajtájával találkozik, (édesanyám forog a sirjában)
Nincs igazán ötletem, hogy mit lehetne tenni, mert nem érzem, hogy a kerékpárosok partnerek lennének.
süti beállítások módosítása