Cikkünkben a RandstadRailt, a különleges városközi villamost (light rail) és metrót magába foglaló vasúthálózatot mutatjuk be, az itthoni megvalósítás lehetőségére is kitérve.
A Patkóváros
A Randstad (Patkóváros) egy konurbáció Hollandiában. A patkó alakú várostömörülést Utrecht, Amszterdam, Rotterdam, Hága és a köréjük tömörült középvárosok, agglomerációs zónák alkotják. Noha egyenként minden város agglomeráció nélkül kevesebb mint 1 millió lakosú, az egymásba érő várostömörülés népessége meghaladja a 7 millió főt. Hollandia Európa legsűrűbben lakott országa, de az országon belül nagy különbségek vannak: az északi országrész ritkán lakott, viszont a patkóvárosba koncentrálódik a lakosság fele. A RandstadRail a Patkóváros legsűrűbben beépített részén, Rotterdam, Hága és Zoetermeer között fut.
A RandstadRail
A RandstadRail metróvonala (Line “E”) Rotterdamot köti össze Hágával, a két villamosvonal (3-as és 4-es) pedig Hágát köti össze óriásira nőtt elővárosával, Zoetermeerrel. Az eredetileg a Holland Vasutak (NS) tulajdonában álló vasúti síneken a vonatközlekedést felváltották az igényeket jobban kielégítő városközi villamos- és metróközlekedéssel. Nézzük részleteiben a két vonalat!
(Regio Citadis a "Zoetermeerlijn"-en)
A 3-as és 4-es villamos (light rail)
A vasútból villamossá transzformált 3-as és 4-es vonal integrálódik a hágai villamoshálózatba. "Közönséges villamosként" indulnak hágai végállomásaikról, majd a Centraal Stationnél találkoznak, és közös pályán - a volt vonatsínen - Zotermeerbe mennek, ahol ismét szétágaznak, és ott önálló lokális funkciót látnak el. A vonal tram-train-rendszerben üzemel, melynek feladata egyesíteni a villamos előnyeit a vonatéval. A két vonalon 50 db Alstom Regio Citadis jármű közlekedik, a forgalom 2006. október 29-én indult el.
Az Erasmuslijn (“E” metró)
A vonalon a vasutat metróval váltották fel, mely Den Haag (Hága) Centraaltól Rotterdam Centraalig a a korábbi vasúti pályán halad, onnan bekapcsolódik a rotterdami metróhálózatba, és a D vonalon folytatja útját annak déli végállomásáig (Rotterdam Slingje). A vonalon a közlekedés 2006. november 12-én indult el, Den Haag Centraal, és Rotterdam Hofplein között. 2010 augusztus 17-én elkészült az átkötő vonalszakasz, Hofplein végállomás megszűnt, és Melachtonweg állomástól Rotterdam Centraalig hosszabbították a vonalat. 2011 decemberétől a vasutat integrálták a rotterdami “D” metróvonalba, és így ma a járat Den Haag Centraaltól Rotterdam Slinge állomásig jár. A vonalon 21 db Bombardier Flexity Swift jármű közlekedik.
(Bombardier Flexity az "E" vonalon)
Infrastruktúra
A rotterdami és zoetermeeri vonal Den Haag Centraal állomás előtt öt megállóval találkozik, és onnan közös vonalon folytatják útjukat. Ez az öt megálló magas- és alacsony osztott peronnal épült, hogy a metró és villamos magasságával egyaránt kompatibilis legyen.
Laan Van Noi az utolsó közös állomás, onnan a metró vasúti pályán folytatja útját Den Haag Centraal végállomásig, a villamosnak viszont külön viadukt (Netkous) épült. Ezen haladnak át a járművek Hága üzleti negyede fölött, Den Haag Centraal állomás felé.
(Alstom Regio Citadis a Netkous viadukton)
Az itthoni alkalmazás lehetőségei
Magyarországon ugyan nincsenek ekkora konurbációk és ennyire urbánus területek, ennek ellenére a karlsruhei eredetű tram-train modell itthoni alkalmazása egyáltalán nem irreális. Tavaly fogadták el a Szeged-Hódmezővásárhely közötti tram-train megvalósíthatósági tanulmányát. Az elsőre álomszerűnek tűnő ötlet egy nagyon modern megoldás lenne az itthon sok helyen kialakult helyzetre, miszerint a napi ingázásban a buszközlekedés lett a domináns a vonattal szemben. A magyarországi vasútállomások ugyanis sokszor a városközponttól távol esnek, és a vasúti pályák állapota sem alkalmas nagy sebesség elérésére. Ezt a problémát pedig a vasút önmagában való fejlesztésével nem lehet megoldani, ám a nagyvárosba beérkező vonat villamossínen való továbbvezetése már vonzó alternatíva lenne az ingázók számára. Gondoljunk csak bele, milyen jó lenne, ha minden második szegedi 1-es villamos Hódmezővásárhelyre menne!