MUTATÓ

minden, ami urbanisztika

Közlekedésfejlesztés egyéni igények alapján

2015. április 28. 13:05 - kelemen.gergo

Kitekintés a környezettudatos életmód kialakítása felé.3.png

Lettország fővárosában, Rigában kidolgoztak egy újszerű közlekedésfejlesztési projektet,  melynek keretében közvetlenül a helyi lakosokat szólítják meg a környezettudatos életmód kialakítása érdekében. A projekt PTP-Cycle néven működik és egy olyan személyre szabott utazási tervezési programot takar, amelynek célja a helyi lakosok viselkedésének megismerése, befolyásolása. Rigában a projekt végére szeretnék elérni, hogy a polgárok gépkocsi használat helyett térjenek át a környezetileg fenntartható utazási módszerekre, mint a kerékpározás, sétálás és a tömegközlekedés, ily módon csökkentve a CO2 kibocsátást.

1.jpg

Kerékpáros megmozdulás Rigában

A projekt első fázisát a terepmunka jelentette, amelyben kérdezőbiztosok segítségével jártak lakásról-lakásra és kérdőívek kitöltésével mérték fel a lakosok problémáit, igényeit. Emellett nyilvános rendezvényeken próbálták megtudni a közösség fejlesztési ötleteit.

A PTP-Cycle projekt összhangban áll a Rigai Közlekedési Fejlesztési Koncepció céljaival (szerk: sajnos csak lettül érhető el), amik között szerepel a lakosok ösztönzése a kerékpár és tömegközlekedés használatára. Ennek köszönhetően a lett fővárosban évről-évre 695.000 fővel növekszik a kerékpárt használó lakosok száma, emellett a naponta biciklit használók aránya 2010-ben 3, két évvel később már 6,4 százalékkal emelkedett.

Jelenleg fejlesztés alatt áll egy Kerékpáros Stratégia kidolgozása, amelyben kiemelt szerepet kap majd a kerékpáros infrastruktúra fejlesztés is. 2014-ben mindössze 53 kilométer hivatalosan kijelölt kerékpárút volt a városban, az új Stratégia kidolgozásától várják e szám növekedését.

2.jpg

Személyes kérdőívezés egy rigai parkban

A PTP-Cycle elsősorban a személyes beszélgetéseken alapszik, amelyben felmérik a helyi lakosok által észlelt korlátokat, amik gátolják a kerékpározás és gyaloglás elterjedését. Az információgyűjtés, a kérdőívezés és a beszélgetések alapján az önkormányzat igyekszik feltárni a problémákat és megpróbál megoldást keresni az egyedi helyzetekre. A terepmunka után a főváros előkészítő munkálatokat végzett: frissítette a meglévő kerékpáros marketing anyagait, fejlesztette térképeit és prospektusait („Ismerd meg Rigát bicikliről” és „Kerékpár a közlekedésben”). Ezekben az anyagokban jelennek meg az információgyűjtés során megjelent problémákra adott megoldások is.

4.jpg

A PTP csapat

A fejlesztés marketing részét egy PR cég végzi, amely a város megbízásából a megfelelő kommunikációs csatornákon keresztül juttatja el a célcsoportoknak az ismertető anyagokat és reklámokat. A projektben fontosnak tartották egy brand kialakítását, ezért megalkottak egy arculatot, melynek megfelelően az alkalmazottaknak külön egyenruhát, igazolványt készítettek, a rendezvényekre pedig mobil standokat és léggömböt is gyártottak. A PTP-Cycle szélesebb körben történő megismerése érdekében felkértek egy jól ismert kerékpárost, a Lett Kerékpáros Szövetség elnökét Viesturs Silenieks, aki a projekt terjesztésének egyik kulcs figurája. Az ő segítségével növelték a projekt hitelességét és népszerűségét.

Az első végrehajtási szakaszban 2014 tavaszán és nyarán összesen 2034 háztartást látogattak meg és további 1128 látogató vett részt a nyilvános, személyre szabott utazási tervezési beszélgetéseken. Összesen 1512 kérdőívet töltöttek ki és 1117 marketing kiadvány került kiosztásra. Az első fázis a terepmunkát foglalta magába, ezek alapján az alábbi következtetéseket vonták le:

  • a nyilvános rendezvények esetében magasabb a pozitív válaszadók aránya, mint egy lakás látogatás során;
  • a lakosok gyakran vonakodnak a kérdezőbiztosok saját lakásukba történő beengedésekor;
  • a nyilvános események közül nagyobb sikerűek a családi rendezvények, mint a sportesemények.

Riga kihívásként élte meg a PTP-Cycle projektet, mivel a város történetében ez volt az első alkalom, hogy egyéni közlekedési tervezés felmérését végezték. A közvetlen kommunikációs módszerek még kevésbé ismertek a köztudatban, emiatt az emberek gyakran vonakodtak a kérdőívezők beengedésétől. A háztartásokban való adatfelvétel idő- és pénzigényes, és gyakran a rossz időjárás is hátráltatta az adatfelvételt. Ezzel szemben a nyilvános eseményeken az emberek sokkal nyitottabbak voltak, amikor a közlekedési szokásaikról kellet beszélniük, és gyakrabban osztottak meg új információkat is. Riga továbbra is a nyilvános eseményeket tartja a projekt legfontosabb elemének, ezért a közeljövőben is folytatja az ilyen típusú rendezvények szervezését.

Forrás: Eltis

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mut-mutato.blog.hu/api/trackback/id/tr87405262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.